21. mars 2011

Achtung Baby! Meg og Frode Grytten


På gymnaset, videregående skole som det heter idag, ble vi tvunget til å betale 250,- for å kjøpe en bok i norskfaget som skulle være en del av pensumet. Det var Bikubesongen med Frode Grytten. 
Som norsk 2 elev, det vil si flerspråklige minoritetselev som hadde morsmål istedenfor nynorsk på ungdomskolen, ble jeg og mange andre trukket ut av nynorsktimene på videregåendeskole for å ha spesialundervisning i norsk skriveopplæring.

 - Nam, Rex, Tam Phong og Trond, nå har vi nynorsk, nå må dere gå til Wenche for å lære forskjellen melllom på' og i' og en' og et'. En eple...

Jeg husker jeg reagerte med sinne på at jeg måtte punge ut kroner for en bok som var på nynorsk og alikevel ikke fikk delta i aktivitetene rundt innholdet i boken. Og det var mine penger faen. Penger jeg tjente på Rimi Spelhaugen, (Hallaos Jarle!) og penger som var spart til sportsklær. Ikke bøker faen.

Jeg leste boken to år senere. Siden har jeg lest den opptil 10-15 ganger. Ord for ord. Den ligger på toalettet mitt på høyden, undertegnet med blanco: ikkje gidd å stjel denne her, den eneste boken eg har.

Frode Grytten kontaktet meg for rundt et år siden og gav meg kjærlighet for min skriveskills. Siden har jeg sett han som en nær venn av meg. Han har til og med vært i studioet vårt på Bergen Kjøtt og recorded en tekst han har skrevet, med meg som produsent. Frode har faen like mye bass i stemmen som han Barry White. Amazing. 

Og han som oss i Fjorden Baby!, syntes U2 er noe drit.

I forrige uke fikk jeg denne mailen av min venn Frode. Det er en glede for meg å dele denne evige morsomme historien til alle mine folk. Enjoi. Bestehels Nam 


Achtung Baby en mail fra Frode Grytten 

hei, nam, litt seint, men eg lovde deg ei historie om achtung baby, eg meldte plata for bergens tidende då ho kom ut, og eg slakta ho under tittelen "larmande likegyldig", eg trur ikkje eg var nådig med u2, det var eit slakt som skaffa meg fleire fiendar

ei natt tok eg taxi heim etter ein fest, eg hadde tinga taxien til grytten, og dei to som var med meg i taxien, kalte meg sjølvsagt for frode, dette fikk taxisjåføren til å legge saman 1 + 1 = 2, så då dei to andre gikk av, og eg skulle vidare heim, såg sjåføren i sladrespegelen

heter du grytten? spurte han, ja, sa eg, heter du FRODE grytten? spurte han, ja, sa eg, jobber du i BT? spurte han, no tok eg til å bli litt urolig i baksetet, men: jaaa, sa eg, va det du som anmeldte den u2-platen? sa taxisjåføren, no hadde han kjørt ut til sida og stansa bilen

njaaaa, sa eg, jo det va du!!! sa sjåføren, eg og min svoger har diskutert det, OG DU TOK FEIL! du skrev at tekstene va dårlige, MEN DI E GO, og du skrev at låtene va dårlige, MEN DI E GO! han peikte på meg med ein finger og eg var heilt sikker på at han skulle banke meg

HELE PLATEN E GO, OG HVIS DU SÅ MYE SOM SKRIVER ETT ENESTE SKEIVT ORD TIL OM U2, SÅ HENTER EG MIN SVOGER OG SÅ BANKER VI DEG, FORSTÅTT? ja, sa eg, men det er ei jævlig dårlig plate, du får helse din svoger og seie det

det endte med at han kjørte meg heilt heim, men eg trudde ei stund der at det skulle ende med taxivald, så: achtung baby! bestehels frode

ps. kjøpte den nye fjorden-plata på laurdag, eg må bare gratulere, ho er heilt knall, eit langt steg vidare for fjorden, mange suverene songar der, eg kjem på onsdag for å høre!



Spol frem til 2.58 og sjekk hvordan vi i Fjorden uttaler oss om nettopp denne Achtung Baby! :-) 

9 kommentarer:

  1. jeg var å så dere på ungdomsklubben metropolis forrige gang dere var i stavanger og stortrivdes! nå er jeg heldigvis blitt gammel nok til å se dere på checkpoint på torsdag og jeg gleder meg masse! men jeg er fortsatt kjempeglad for at dere gjorde den u18 konserten den gang, dere høstet mange nye fans der !

    SvarSlett
  2. Kunne ikke vært mer enig, endelig noen som tør å si det høyt!

    SvarSlett
  3. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  4. Utdrag fra samtale mellom Glenn W og meg. Et definerende øyeblikk.

    m: "å nei, ikke nu igjen"
    g: "hæ?"
    m: "æ hata den der jævla låta"
    g: "hold me, thrill me, kiss me, kill me?!"
    m: "ja"
    g: "lika du ikke hold me, thrill me, kiss me, kill me!?"
    m: "..."

    Vet ikke hva som satte meg mest ut: at Glenn, min kompis, hadde ramlet utpå noe U2-shit - eller det at han uttalte hele navnet på den jævla sangen, TO ganger, mens han så på meg som om jeg hadde hockeyhår eller noe. Vi snakker om Glenn, en fyr som pugget spice-1 tekster og lagde seg sånn lue av en oppklipt og sammenknytt genser-arm. Hva faen.

    Det var på tide å komme seg til helvete ut av Bodø.

    SvarSlett
  5. Takk alle sammen! One Love.

    Daogen - Jeg ler. Husker den sangen. Batman soundtrack greier. Faen, heller Seal enn U2. Mye kjærlighet. Og snart skal vi faen te Baudeau!!!

    SvarSlett
  6. hahaha, fantastisk! selv synes jeg U2 er flinke, men creds for humor skal dere absolutt ha

    - Javi Franny!

    SvarSlett
  7. Dere er de kjempekuleste i den ûberkule bydelen Loddefjord.
    Det er ekstra kult at dere disser den ukule platen Achtung Baby.
    KUUUUUULT

    SvarSlett