9. mai 2010

Kronikk om musikk og politikk


Knuste flasker
fortauskanter
nærmeste du kommer
RAGE AGAINST THE MACHINE!

På veggene i Bergen By står det, Nihilisme. Et annet sted står det, Nei Til Pels. Og et sted bak noen busker står det bare, BAD. Men den som treffer meg mest er den kostbare:
- NOK ER NOK!

Den er grei. Men fuck det. Se på valutakalkulatoren. Den amerikanske dollaren er så lavt nede om dagen at jeg heller foretrekker å rope:
- USD ER USD!

Så jeg har unnet meg noen kroner på nettet siden ting koster så lite om dagen. eBay. Har kjøpt meg en gitar. Formet som et helautomatisk maskingevær. Jeg er som dere sikkert har glemt in the happy haze of these blogging hours, en musiker. Altså, en ekte én. Alt annet jeg gjør er bare garbagevirksomhet for survival. Fanzine...Blogg...Breakdancing...
Og du tenker gjerne: jada, han spiller jo keybored....

Sant nok.

Men skal dere virkelig vite noe om mitt liv?

Jeg er en gitarist. Ja faen. Any given day. La oss bare få det ut av systemet. Alle sammen, kom igjen og si:

"NEI TIL NAZIST
NAM E GITARIST"

Kom an. Bare si det, dåå:) En liten protest på en fin og varm sommerdag innendørs.


Her er gitarsamlingen min:


En eller annen pretensiøs musikerjævel disset meg fordi jeg tenker for mye på stil ovenfor kvalitet. Fuck you. Disse gitarene låter dritbra. Dette innlegget er dedikert til min tjommi, Lars Jakob Stava. Den eneste mannen i denne byen som lar meg få snakke ut om mine gitardrømmer. Alle dere andre jævler som vil snakke om noe annet til meg kan simpelthen bare dra til helvete. Det tytet at jeg spiller i fjorden baby! (som skal ut med et nytt album!!!), Den syke NAM! fanzinen på 60 sider som kommer ut i neste uke, SSS - kåret til tidenes blogg...multikunstneren...
Hvem bryr seg? Slash er ute med soloalbum om dagen, folk.

Kremt. Hvis jeg ødelegger profilen min med dette innlegget, la din bror få vite. Dette innlegget ebbet ut i noe helt annet enn det jeg skulle skrive om. Skulle skrive om min tjommi, Flem. Men det skjedde aldri. Jeg tok over og klaimet min stæt som, gitaristen ham selv. Den ene gitaren på bildet er til og med hans.....Sorry Flem...I Love you. Hva er det de sier i, Mad Men? Where The Truth Lies?

Nok er nok.

...Lok er ok.

Hilsen Nam!

24 kommentarer:

  1. tøff gitar nam! men hvor har du tenkt å selge dette fanzinet, og for oss som bor utenbys, hvordan skal vi tak i herligheten?

    SvarSlett
  2. Ja, fortell oss gjerne nøyaktig hvor og når fanzinen slippes (for oss som bor i byen under skyen). Jeg vil skaffe meg en så fort som bare mulig!

    SvarSlett
  3. Når kommer albumet?

    SvarSlett
  4. når kommer sturles interwju?

    SvarSlett
  5. Anonym - Har ikke helt funnet ut av det. Men du kan sende meg en konvolutt med en femtilapp pluss noen frimerker på adressen på sidelinjen her så sender jeg deg en. Tror det blir lettest til å begynne med. Hvis du bor i en by som har en butikk el noe så gi en lyd på 94 43 51 05.

    Ida Marie - Den slippes sånn offisielt i butikker og sånt under to uker tror jeg. Men det er bare å plinge på en gang neste uke på 94435105 så kommer meg og Flem og leverer den på gaten.

    Anonym - I høst. November type...

    Sivert - eller i August evt. ja!

    Anonym - Sorry Borry, den kommer aldri. Ikke Flemmet heller. Kanskje Jan. Fuck det. Dere får ingen av mine gutter.

    SvarSlett
  6. hvorfor ingen intervju?

    SvarSlett
  7. Ja, hvorfor, Nam? Er du sjalu lizzm?

    SvarSlett
  8. Kjente jeg ble rimelig hypp på denne Fanzinen.
    Kan man driste seg til å spørre om å få kjøpe en signert utgave, eller blir det litt overkill liksom? Bor i Bergen, kan plukke den opp når som helst, hvor som helst!

    Den nye gitaren var rå. RÅ.

    SvarSlett
  9. er fanzinen gratis eller?

    SvarSlett
  10. Christine - send en sms på dagtid på nummer: 94 43 51 05 en gang i neste uke så skal jeg signere den til deg. Ingenting er overkill. Bare god stemning. Takk.

    Anonym - Den koster 50,- hvis du går til meg. Vet ikke hva butikkene vil ta for den.

    SvarSlett
  11. Takk for svar!
    Så det blir heller ikke overkill om jeg ringer deg å spør om å få den levert personlig en gang i neste uke? For da kommer jeg til å gjøre det. Er jo max kult å få den levert fra selveste Nam da :-)

    - Ida Marie

    SvarSlett
  12. Jaja. Eier ingen skam på den fronten. Free minded. Kjør på Ida.

    SvarSlett
  13. Blabla...Svarer tilbake til alle utenom meg? En sjalu mann vi har med å gjøre ser jeg....:)

    Trine X

    SvarSlett
  14. Nam skal dere han noen andre gig enn 5071 denne vår/sommeren?

    SvarSlett
  15. TRine x- ingen kommentar.

    Henrik ibsen - Respekt tebake. Fin blogg.

    Anonym - Hei. Vi spiller inn platen vår i hele juni, i juli reiser vi sammen på en ferie og kommer tilbake til den 26. Juli 5071. Skal unne oss en evig ferie vettu. Fra og med August blir det turnering og slik skal det se ut frem til evig tid. hehe...

    SvarSlett
  16. Men fra spøk til alvor: fikk ikke med meg konserten på Logen. Når kommer neste mulighet for å se Fjorden Baby rocke mikken?

    SvarSlett
  17. Hey Henry Gibson! Vet du hva? Du er heldig. Hvis du tar deg til mote og våger deg ut på et skikkelig eventyr på Fredag spiller faktisk fjorden baby! på Nattåpent på Vestkanten Kjøpesenter klokken 21.00. I loddefjord. I tillegg til det kan du kjøpt 500 g pulverkaffe for bare hele, 5 KRONER på CoopMega. Det blir crazy crazytown uten like. Siste gigen vår i Bergen før den 26.juni. Kom.

    SvarSlett
  18. Vilt! gje meg den fanzinen nå med en gang!
    Hadde det vært økonomisk kollaps i går og jeg måtte ha byttet alle Ninja Turtles figurene from the 80`s mot Nam-fanzinen så hadde jeg gjort det!! (ok, jeg hadde nok prøvd å sniklese over skulderen din først ..but u get the point..)

    Btw, når blir det skatesession for Poison? Jeg har mekket et sykt bra triks. Det innebærer å bite seg i tungen, hjernerystelse og bulk i en bil. Fett for de som ser på!

    Piz and love from the hood

    SvarSlett
  19. Hei! Er du homo? =/

    SvarSlett
  20. Anonym - Nice. Skal fikse deg en fanzine jeg. faen, bytter gjerne en figur mot et blad. Poison gleder seg til å se trickset in flesh. Kjør på!

    Gurgel - Hei. Nei, jeg er ikke homo. Men mange av mine venner er. Kanskje mildt påvirket. Takk som spør:)

    SvarSlett
  21. Halloen, Kidden her! Gidder du å gi en fanzine til broderen? Anand betaler han....

    SvarSlett
  22. Hey Kid. Jævla oppsig å høre fra deg her inne. Seff skal jeg ordne en fanzine te deg. Hilse barn og familie! Nam

    SvarSlett